Friday, October 28, 2011

bersyukur,, ok!!

sekarang aku tengah bace buku anatomy..n then otak rase tersangat la bosan..so tangan pun gatai p amek lappy n bukak blog..huhu..

dr farid said that we gonna start our class on tuesday.. but no one would believe that.. urgh,, it doesnt matter whenever the class is going to start..n i still have a few days to spend with love ones..

actually nak cete sal mende lain...emm tadi kan,, kak fida n akak faradiba ade datang bilik..n ofcourse la aku dengan muka baru bangun tido n blur kan.. so kitorang borak2 la.. pastu depa cerita la sal life in moscow..yelakan,, dorang da 5 6 tahun duk sini..



then biler aku dengar cerita dorang,, aku realize betapa bertuahnya muslim yang duk kat malaysia.. ofcourse la kan.. muslim malaysia hidup dalam negara islam yang aman damai.. korang nak solat,, nak bace quran,, nak beli buku islamc..semua nya senang..bersyukur nya.. then boleh dengar azan..seriously aku tak menhargai semua tuu mase di malaysia.. sekarang aku sedar betapa rindunya aku kepada azan..sekarang,, bila dengar azan kat internet,, sayu hati sampai menitiskan air mata..




kalau kat sini,, orang muslim akan menegur muslim yang lain dengan memberikan salam tanpa mengira bangsa n negara..so macam rase dihargai sangat bila jumpa dorang kat metro or mall ke.. then muslim di rusia agak caring la jugak..dorang banyak bertanya sal aku n kawan2... n yang paling bagusnya,, dorang takkan pernah lupe cakap "alhamdulilah saya muslim or muslimah".. tu menunjukkan betapa mereka bersyukur jadi muslim.. yela,, bukan senang nak hidup sebagai muslim di negara yang langsung tak mengamalkan pentadbiran dan cara hidup islam.. n lagipun,, penduduk kat sini memang pandang serong kat muslim kat sini.. lebih-lebih lagi sejak kes pengeboman kat metro dua tahun lepas.. seniors cite,, lepas kes bom tuu,, orang russia memang takut nak rapat ngan muslim.. so kalau dalam metro tuu senang nak dapat seat sebab russian akan lari bila nampak muslim yang bertudung.. tapi sekarang.. maybe dorang da boleh terima kami (foreigners yang bertudung nie).. n alhamdulilah kat sini makin ramai muslim yang berani bertudung.. baguskan..

so,, orang islam kat malaysia tuu,, bersyukur la.. selesa nya korang kat sane nak menjalankan ibadah..especially time nak solat...surau dan masjid ade kat mane je kan.. kalau kat sini,, di mana kami berada,, di situ la kami akan solat.. dalam bas,, dalam metro,, tepi jalan,, tepi koridor mall,, kat stesen bas.. ade yang berani menegur..tapi telinga da kebas.. tak heran ngan teguran mereka tuu..asalkan solat kami tak tertinggal..yeah,, kat sini,, aku lebih menghargai solat...

sangat berterima kasih dengan kesusahan yang diberikan.. mungkin ia mendidik aku lebih matang dalam melalui perjalanan kehidupan....hahaha..(ye ayat saya makin skema)-perubahan paradigma!!!

p/s : hargai laa hidup anda... i miss every single things that i left in malaysia..

3 comments:

  1. yup! alhamdulillah..diorang bersyukur lah qilahh sbb diaorang tu kamu minoriti..kita di mlaysia majorriti muslim...sbb tu bila saudara(seislam0 brjmpa di abroad mereka akan mnghrgai antara satu sama lain ..ikut lah indah ukhwah antara islam :)

    ReplyDelete
  2. wahh.ade jugak org lain name fida.ingatkan aku sorang je.haha.tp die pempuan,aku lelaki. =.=''

    ReplyDelete